Vad är en inventering?
Det drar ihop sig till årsbokslut och detta innebär ofta att verksamheter genomför sin årliga inventering. Företag är skyldiga, enligt skattelagstiftningen, att årligen göra en inventering av sitt lager.
Inventering innebär att man som företag sammanställer sina tillgångar i lager genom räkning, vägning eller annan typ av mätning per artikelnummer. Vidare värderar man inköpta varor och halvfabrikat med anskaffningsvärde och färdiga produkter till nettoförsäljningsvärde.
Hur skall man gå tillväga?
Har man ett mindre lager som är praktiskt möjligt att räkna på ca 1-3 dagar bör man göra detta. Om inte verksamheten står still under inventeringen, bör planeringen av inventeringen samordnas extra noga. Det kan finnas verksamheter där det är omöjligt att räkna allt på en kort tid. Då är alternativet att man genomför löpande inventeringar på väl utvalda delar under året, för att minska åtagandet kring årsslutet. Det räcker således att man inventerat varje enskild artikel en gång per år, för att möta skattelagstiftningens krav.
5 tips inför en inventering:
- Se till att det finns en ansvarig som leder och har helikopterperspektivet över inventeringens alla delar.
- Planera! Sätt upp en detaljerad plan för genomförandets olika delar. Man kan även testinventera för att se att dom olika processerna fungerar från räkning, dokumentation till bokföring.
- Skriv en manual/instruktion som berättar hur inventeringen skall gå till och utbilda berörd personal. Ofta är det flera olika personer i processen, dvs. personer som inventerar och andra som bokför inventeringen i ett lagersystem.
- Arbeta systematiskt och skynda inte.
- Inventeringen bör om två och två, där en räknar och den andre noterar.
Författare